středa 27. dubna 2011

Portal 2 recenze

,,It's been a long time. How have you been?"

Ano, už uplynulo opravdu hodně času od vydání Portalu, hry, která byla do Orange Boxu přidána jako experimentální kousek, hry, jejíž fenomenální úspěch nečekali možná ani ve Valve. Experiment to byl ze dvou důvodů. Zaprvé se jednalo o logickou hru, kde vás v úrovních netlačí čas (většinou) nebo nekonečné přívaly nepřátel. Zadruhé hra stála víceméně jen na umisťování portálů po úrovních tak, abyste vyřešili danou hádanku. Nicméně Valve dokázalo na těchto základech vybudovat dnes již klasickou hru ze své produkce. Povedlo se jim to díky svěžím nápadům (při vymýšlení hádanek) a hlavně díky perfektním postavám a příběhu. Obě tyto hlavní věci byly ve druhém díle vylepšeny a několik dalších přidáno. Hned na začátku recenze proto říkám: Takhle se dělá pokračování!

Upozornění!
Tato recenze obsahuje spoilery ze hry! Ne, není to správné, ale pro popsání několika nových mechanismů budu muset maličko zabrousit do pokročilých fází hry. Přesto jsou tyto spoilery sepsány tak, aby jsem nepokazil váš vlastní zážitek z hraní.
Druhá část upozornění se týká obrázků. V recenzi jich určitě několik zahlédnete. Jedná se o obrázky ze začátku hry. Proč? Záměrně, nechci vám zkazit vaše hraní. Nicméně pokud si chcete nechat zkazit překvapení, klikněte ZDE pro zobrazení veliké galerie z hraní Portalu 2. Avšak pouze na vlastní nebezpečí!
/Upozornění!

Tak začněme. Třeba příběhem. Ten se odehrává několik desítek let po prvním díle. Jako Chell, hlavní hrdinka obou dílů Portalu, se probouzíte do rozbořeného vědeckého střediska Aperture Science. A jelikož Chell nemluví (pravděpodobně má stejné geny jako Gordon Freeman) tak vám hra jedno z užvaněných jader GlaDOS (robotické "oko", GlaDOS jich má nesmírné množství a utváří její charakter). Tohle jádro se jmenuje Wheatley a mluví s britským přízvukem. Avšak není sám kdo vás bude během hraní provázet.

Kromě znovuzrozené GlaDOS to bude také zakladatel Aperture Science, Cave Johnson, se kterým se potkáte pomocí nahrávek, jež se vám budou přehrávat při "procházení historií" Aperture Science. Všechny tyto postavy mají perfektně namluvené monology (někdy dialogy), které kromě nových informací přímo srší bezvadným humorem. Což je očividně věc, kterou ve Valve velmi dobře umí :). Humorem je propleten celý příběh, ve kterém se podíváte na zvláštní místa, ale hlavně v něm zakusíte nové hádanky a nové herní mechanismy.

Herní mechanismy jako například "silové mosty" (mé pojmenování, vcelku trefné, jedná se totiž o jakousi část silového pole, po které lze chodit. Viz obrázky). Ty rozhodně nejsou jedinou věcí. Dále se setkáte s lasery, hojně to využívanou věcí v logických hrách, tyto laserové paprsky budete směrovat na správná místa nejen díky portálům, ale hlavně pomocí "laserových krabiček", do těch laser pustíte a on z nich vyletí na jinou stranu. Jednoduché, určitě už jinde použité, ale s pomocí portálu to zde dostává hned jiný rozměr.

Pak jsou zde také speciální gely. Modrý gel je gel skákací, pokud ho někam nanesete (pomocí portálů) tak budete na této ploše skákat mnohem výš než normálně. Dalším gelem je gel oranžový, ten umožňuje vyvinout velmi rychlý pohyb. A posledním gelem je gel bílý, ten vám umožňuje nanést portály i na dříve nedostupná místa (tím myslím místa, kam se vám normálně portál "nechytne").
Jednou z posledních věcí jsou tzv. Excursion Funnels. Modré "tunely" s jejíchž pomocí například přeletíte velkou propast, nebo vynesete kostku na vyšší plošinku.

To by bylo asi vše k novým mechanismům. Ničeho se nebojte, ten starý, původní stále zůstává. Máte portálovou pušku a s její pomocí tvoříte modrý a oranžový portál na rozbořených zdech Aperture Science. Tohle středisko navíc vypadá ještě lépe než v prvním díle. A to díky vylepšenému (kolikrát už?) engine Source. Ten se stará o dokonalou podívanou, kterou si ale užijete i na slabším stroji. Pro představu, hru jsem rozehrál na AMD 3200 (2,1 Ghz), 2 GB RAM a s 512 mb grafikou nVidia 7300 GT. Na této sestavě jsem hrál sice na nejnižší detaily, ale hrál. Poté jsem přešel na můj nový počítač [Intel Core I5-2400 (3.1 ghz bez turbo modu), 4 GB RAM a 1 GB grafiku Ati 6850]. Na tomto počítači mi hra běhá na nejvyšší detaily se zapnutým vyhlazováním na frameratu 60 fps.

Hudba a hudební podkres určitých scén je bezchybný a doufám, že Valve vydá soundtrack. (větší spoiler) Na konci hry se stejně jako v jedničce setkáte se songem, který zpívá GlaDOS...je stejně dobrý jako Still Alive (konec spoileru)

Teď už bude asi vhodné přesunout se k chybám. Ale hned z kraje říkám, že pro mě je Portal 2 bezchybný, proto se spíše zaměřím na okomentování určitých věcí, které vadí ostatním lidem.

Tak například krátkost. Já jsem Portal 2 dohrál za pěkných 8 hodin, kdy jsem se ani vteřinu nenudil. Samozřejmě že to jde rychleji, ale když si hru užíváte, čtete každý monolog/dialog, sbíráte achievementy, tak se na toto číslo dostanete. A 8 hodin je solidní herní doba...protože počítám pouze singleplayer.

Další věcí je jednoduchost. To je při určitém úhlu pohledu naprostá pravda, hra vás vede za ručičku, někdy méně, někdy více. Ale je to spíše dáno jiným stylem hraní. Zatímco v jedničce jste měli celou místnost "bílou" (skoro všude šlo dávat portály), zde máte místnost šedou a někde vykukují bílé plochy. To rozhodně není chyba, spíš jiný pohled na hádanky, kdy najdete všechna bílá pole v levelu a pak přemýšlíte jak se pomocí portálů a všemožných ostatních věcí dostat na konec levelu. Takže obtížnost jako chybu nevidím, i přesto, že jsem ve hře zakysl všehovšudy dvakrát (v prvním Portalu víckrát). Nicméně je pravděpodobné že v nějakém DLC Valve přidá Challenge známé z jedničky a tím uspokojí hráče, jímž vadí snížená obtížnost.

A k obížnosti se váže také coop režim. Ten obsahuje obtížnější hádanky, jež vyřešíte většinou jen s větším množstvím portálů. Ty máte 4, každý z roztomilých robůtků za něž hrajete má dva. K hraní coopu tedy potřebujete kamaráda. Ten se zhostí role buďto Atlase, malého robůtka tvořeného z "jádra GlaDOS" a nožiček a ručiček, nebo P-Bodyho, což je robot vytvořený z Turretu, takové té sentrynky co se vám omluví, když vás zabije :).
Tyto dva roboti se účastní přibližně 5-6 hodinové kampaně pro dva hráče, kde zažijete podobné věci jako v single playeru, ale díky spolupráci s partnerem je vše mnohem zajímavější. Například se musíte dobře domluvit ohledně toho, kdo kam dá portál, k tomu tvůrci implementovali do hry tzv. ukazovátko, kterým ukážete na dané místo a vašem spoluhráči dojde že tam má dát portál. Nicméně pokud hrajete s kamarádem, tak doporučuji mikrofon, hned je vše jednodušší. A ještě taková poznámka: ač by se mohlo zdát, že tento režim je víceméně jen stereotypní přecházení mezi úrovněmi s hádankami, tak tomu není tak, i coopem je provázaný bezvadně podaný příběh.
K tomuto režimu by se hodilo dodat, že si v něm můžete robůtky ustrojit podle svého gusta. Můžete jim navléknout čepičky z TF2 (musíte je však vlastnit v TF2), zkrášlovat je ruznými vlaječkami, nebo si dokupovat v herním obchodě nové pohyby (ano, zní to divně a doopravdy to divné je).
Celý coop jsem prošel s kamarádem, který na Steamu pobíhá pod nickem Torham, tímto mu oficiálně děkuji za výtečný zážitek z coopu!

Víte, ono je celkem zbytečné psát cokoliv o Portalu 2, protože kdo si tuhle hru nezahraje nikdy nepochopí celosvětové ódy na tuto hru. Takže závěrem recenze vám doporučím jedinou věc, zahrajte si Portal 2 a ačkoliv je teprve začátek roku tak tu máme kandidáta na hru tohoto roku.

VERDIKT:

+ Příběh, postavy, vybroušené herní mechanismy, dobrá optimalizace, výborná grafická stránka hry, coop režim

- Pro někoho nižší obtížnost